Joulun perinteet; sinappi ja kinkku

Taas tuli minulle haasteita reseptin luvun kanssa. Olin totuttuun tapaan laittamassa kinkun uuniin viisiasteisena. Onneksi luin reseptin kokonaan ennen kuin ryhdyin toimiin. 

Yhden jouluruoan valmistan aina reseptin mukaan - sinapin. Jo vuosia olen valmistanut joulusinapin Kotiruoka-kirjan keitetty sinappi -reseptillä. Niin tänäkin vuonna. Vuosia ihmettelin sinapin tekemisen hehkutusta ja prosessista jutustelua, jota olin kuullut iäkkäiden sukulaismiesten kertomana. Keräsin rohkeuteni noin 15 vuotta sitten ja päätin kokeilla sinapin keittämistä itse. Ja pöh, sehän on helppoa kuin mikä. Edelleen ihmettelen ikäherrojen tarinointia aiheesta, kyseessä ehkä yksi helpoimmista asioista valmistaa joulupöytään. Kenties se on ollut se ainoa, jonka perheen miehet ovat aikoinaan joulupöytään valmistaneet ja siitä mystifiointi….

Kinkun lämpeneminen kymmenen asteiseksi kesti neljä ja puoli tuntia, kyseessä oli kolmen kilon viljaporsaan luuton kinkku. Enää en ihmettele niitä ohjeita, joissa neuvotaan kinkun ottaminen huoneen lämpöön jo paistoa edeltävänä iltana. Potkallisen ison kinkun lämpeneminen kymmenenasteiseksi kestää varmaankin tuon yön ajan. Paistolämpömittaria tarvitaan kinkun paistamisessa heti alusta alkaen, jotta lämpötilat ovat oikeat ja kinkusta saadaan halutunlaista.

Ohjeen mukaan kinkku paistetaan 125 asteisessa uunissa. Edellisinä vuosina olen paistanut sata-asteisessa uunissa, mutta kypsyminen on kestänyt hieman liian kauan, myös  luuttoman rullan. Siis liian kauan minun kärsivällisyydelle! Kirjassa neuvotaan kypsän kinkun sisälämpötila olevan 77 astetta ja 80-asteisena se on perinteisen murea. Minä paistan 82-83 asteiseksi, sillä jo lapsuuden kodissani kinkku paistettiin ihanan pehmeän ja murean ylikypsäksi. Tässä joudun siis olemaan noudattamatta reseptiä. Anteeksi lukijat.

Kinkun kuorruttaminen, tämä oli minulle hyvä opetus ja oppi! Olen selkeästi ryhtynyt kuorruttaminen liian aikaisin. Noin 26 vuotta olen poistanut kamaran ja verkon suunnilleen heti kun kinkku on tullut uunista ja heti perään vielä kuorruttaanut. Virhe. Virhe. Kinkun pitääkin antaa jäähtyä vähintään puoli tuntia foliolla peitettynä, poistaa sen jälkeen verkko ja kamara ja sitten tehdä kuorrutus. Tänä vuonna näin. Toimi. Tällä ja näillä opeilla tulevaisuudessakin.

Nyt toivotan teille lukijoilleni joulun rauhaa ja maukasta joulua.

Kommentit